tips acquisitie

Smoesjes…

tips acquisitieEen greep uit de antwoorden die ik de afgelopen jaren hoorde als uitvluchten met betrekking tot koude acquisitie.

Wellicht herken je ze?

  • Sorry mag ik je even storen?
  • Zullen we samen even rookpauze hebben?
  • Cappuccino-time!
  • Ik ben hier niet goed in hoor.
  • Eh wil je deze brief even uitwerken?
  • En nu eerst MT-vergadering.
  • Prangende vragen van collega, nu!
  • Onverwachte klant die op bezoek komt.
  • Gezellig even bijpraten met je collega die net terug is van vakantie.
  • Oeps, nog niet alle contactpersonen op de listing.
  • Geen zin…
  • Last van mijn keel.
  • Ja, als ik bij de klant zit kan ik het best.
  • Energielevel below zero.
  • Ze zitten niet op mij te wachten.

Eigenlijk zijn dit alleen nog maar de weerstanden om überhaupt te starten. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de weerstanden en voor jou als afwijzing voelende antwoorden als je dan (toch eindelijk je ertoe hebt gezet) om te bellen.

Dit is iets waar ik ook al vaak over nagedacht heb. Heeft het te maken met je hoofd boven het maaiveld uitsteken, of juist niet?
Je profileren, zichtbaar zijn. Stiekem denk ik vaak dat dat er ook mee te maken heeft. Dat is eng. Het ‘nee’ voelt als een afwijzijng. Als het niet gaat zoals je wenst voel je je persoonlijk aangetast, je kop eraf… Het is dan veel makkelijker je te verschuilen stilletjes in het hoekje te blijven zitten.

En wat als je nu een geweldige propositie hebt. Hoe zet je dat dan de wereld in, hoe moet die ander weten dat ze bij jou moeten zijn?

Dat is een ding, verder heeft het ook te maken met voorbereiden, je moet er wel wat voor doen. Sterker nog, acquisitie is een enorm doe-vak: super praktisch, echt ervoor gaan zitten en die telefoon pakken. Focus, je niet laten afleiden, grenzeloos optimistisch zijn, structuur, doorzettingsvermogen, krokodillenhuid, happy feelings, loud en clear.
Kort en krachtig zijn, overtuigingskracht hebben, to the point, energiek.

Oh ja, ik snap het al, je bent er even niet…..

Deze column verscheen 29 mei 2015 bij MKBServicedesk.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *