Summertime in acquisitieland

De avonden worden langer… of misschien alweer korter. De zomer is op de kalender definitief aangebroken! Net als bij velen de vakantie!
In BV Nederland gebeuren ‘zomerzaken’ die jaarlijks terugkomen, waar een patroon in zit en die herkenbaar zijn. En dat begint eigenlijk zelfs al ruim voor de zomer. Wat mij namelijk opvalt is dat ik na half mei al regelmatig als antwoord krijg: “Til maar over de zomer heen!” En de zomer is dan nog niet eens begonnen. Herken je dat ook? Valt het je op ?

Voor veel mensen voelt de opmerking “til het maar over de zomer heen” als een afwijzing. Zij ervaren deze opmerking heel anders dan ik en zullen dit antwoord, met recht, naast zich neerleggen. Gaan ze na de zomer nog terugbellen? Ik betwijfel het. Na meer tien jaar ervaring weet ik dat het gros nooit meer terugbelt. Dat heb je toch al immers drie keer gedaan? Maar als je het nu wel eens zou doen…

Want deze periode, ‘summertime in acquisitieland, zie ik heel anders.

Het is een grote speelweide met ruimte en tijd genoeg. Want ondanks het feit dat mijn contactpersoon er wellicht deze keer niet is of zegt dat het nu niet het juiste moment is, geeft het mij volop de gelegenheid om mijn vragen te stellen. Juist aan een persoon die zegt: “Til het maar over de vakantie heen”. Mijn directe wedervraag is dan: “Gaat u nog weg? En wanneer of voor hoe lang? En waar naartoe?” Natuurlijk vertelt niet iedereen dit. En vraagt ook niet iedereen dit. Of soms laat de secretaresse wat los. Soms zijn ze ook een beetje beduusd van deze vraag. Maar het leuke is: van de mensen die wel antwoord geven, zorg ik dat dit in mijn CRM/database komt. Op deze manier leer ik weer wat over de klant. En op deze wijze tilt hij een stukje van de sluier op waar de interesses liggen. Misschien zegt hij bijvoorbeeld dat hij met het gezin gaat zeilen in Griekenland. Ahaa, de klant heeft een gezin en heeft een raakvlak met mij. Dat hebben wij namelijk een paar jaar geleden ook gedaan.

Verder geeft het de gelegenheid om de klant vlak voor de vakantie nog een prettige-vakantie-mailtje te zenden of als ik weet wanneer iemand terug is: een mailbericht of kaart te sturen met “Welkom terug, heeft u een prettige vakantie gehad?” Ik hoor je denken…wat overdreven.

Zal best. Maar wel leuk!

Het gaat er toch om, tenminste want zo zie ik koude acquisitie, dat je de juiste persoon op het juiste moment treft? En vooral ook een relatie op te bouwen met de klant. Dit helpt daar bij. Behalve dat de klant je gehoord heeft, word je ook zichtbaar.

En jij? Ben jij al zichtbaar voor jouw klant?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *